Är gräset grönare på andra sidan??

Är det så att man kan göra fynd, på alla ponnyer vi köper i ett annat land?
 
Nu verkar det vara så att många tror att bara för en welsh kommer från England är den bra och ett super klipp!! Dom är ju så billiga :)
 
Ja jo en del är ju billiga, helt rätt och med all rätt!
 
Den sista fölunge jag köpte i UK kostade 2000 pund + frakt hem 500 pund det gör ca 28-30000:- sek kronor, jag var över i wales och tittade på henne och numera säljs hennes helsyskon som föl för 5000 pund!
 
Jag har köpt billigt också på annons över Internet och det har kan man säga varit ett blandad resultat. En liten ponny vi köpte var underbar men det visade sig att hon hade sådana exteriöra fel att avla på henne var otänkbart!
 
Jag köpte för många år sedan ett sto som vunnit massor, diplom BIS mm. Var i Holland och tittade på henne och köpte henne, på hösten hämtade vi henne och när hon klev ur transporten kunde hon inte gå :(
 
Det visade sig att hon var så sjuk att inget annat än boxvila fanns att ge henne, hon kämpade stackarn och när väl hennes föl föddes trodde vi det skulle bli bättre, men efter 6 veckor fick vi ta det tragiska beslutet att ta bort henne.... Vilket resulterade i att vi hade ett moderlöst föl!
 
En annan gång fick vi hem två föl, och vi blev isolerade länge p.g.a smittan dom hade med sig!
 
Ja listan kan göras lång, vet man inte med sig riskerna och känner uppfödarna ska man nog vara lite på sin vakt! De uppfödare som köper ponnyer/föl från både Holland o England, som köper super welshar eller cobbar, deras fynd ligger i att de har fått de perfekta blodslinjerna för deras avel och ofta får man betala dyrt för det bästa!
 
Ska man starta avel så finns det utmärkta linjer i Sverige som håller högsta klass, man behöver inte gå över ån efter vatten! Vi har vår förnämliga premiering här och det har resulterat i welshar/Cobbar med bra exteriör och välbenade!
Vill man ha en tävlingsponny/barnponny har vi väldokumenterade linjer som lämpar sig för detta! I Sverige kan man se vart ponnyn är uppväxt få hela den bakom liggande historien!
 
Många av mina uppfödar kollegor har olika liknande berättelser där köpet blivit dyyyyrtttt och jobbigt och kanske rent av ponnyn dött!
 
Min rekomendation är att köp Svenskt om du inte har bra personliga konatkter i det land du tänker Impotera från!
 
 
En av våra ston Rhoson Heidiho e. Steehorst Kyro exp till Australien RWS vinnare u. Rhoson Sipsi RWS vinnare
 
 
Hilin Miss Jasmine en guldkantad stamtavla!
 
 
 
Emelie

Jag köpte utomlands av den enkla anledningen att jag inte hittade någon ponny som matchade min spec här i Sverige. Jag tyckte nog jag gjorde ett fynd, dels var pundet lågt, dels är värdet på honom högre här i Sverige, just för att det inte finns några som honom här.

Men annars håller jag med! Leta alltid svenskt i första hand!

Kanske kan det bli svenskt framöver, ett fyrspann Diablo's hade ju inte suttit fel ;)

Svar: Ett fyrspann med Diablo avkommor är fullt möjligt, finns flera väldigt fina ponnyer så lika varandra!!
Agneta Hjortsparre