Royal Welsh Show!

Oj vilken snabb visit, Söndag em snabbt på flyget till England, blir upp plockad på flygplatsen in i bilen och snabbt iväg till mina fantastiska vänner på Birtley Stud som tog mig till en av deras äldsta ponny vänner. Mannen i fråga bor på historisk mark han är gammal och drar ned!!!! Vilket innebär utgifter för mig och inkomster för andra;).
Jag kommer inte att avslöja stuteri namnet ännu utan håller på med ett reportage om ännu ett av Wales legendariska stuterier som inte längre kommer att föda upp ponnier som tidigare.
Ett av englands vinstrikaste stuteri baserat på rent Weston blod!
3 st Weston ston som inköptes på auktionen ligger till grund för hela stuteriet.
Ja jag har handlat igen.... Madeleine skakar på huvudet och min käre make säger bara att det är väl så att vara gift med en ponny tokig person!
Jag har köpt en Medal winner stallion, en av stuteriets avelshingstar, denna hingst förmedlades till mig av mina goda vänner, och köpet är ännu inte officiellt. Bilder kommer och hingsten också så småningom!
Men sedan fanns det några ston kvar på stuteriet varav 2 skulle säljas, jag köpte en av dem också även hon är en Medal winner mare, hon har varit otroligt framgångsrik i utställnings ringen, men är nu avelssto. Bilder kommer längre fram....

Sedan måndag morgon och vi klev upp klockan 4, hästbussen gick 04,15 mot Built Welsh/ Royal Welsh Show!!!! I bussen hade vi lastat Birtley Merlyn vår ettåriga sec B hingst som jag och Jane äger tillsammans.
Han skötte sig otroligt väl, han var en av de största i det stora startfältet. 21 ettårs hingstar. Merlyn kom i mitten. Domare var Mrs Gayle från USA, en dam som jag inte avundades, att försöka plocka ut och rangera 21 unga vackra ponnier är inte lätt.
Denna gång valde hon de mindre ponnyerna, lite konstigt då hon själv föder upp stora stora sek B ponnyer. Merlyn skötte sig jättebra och vi är nöjda med vår mitt placering och min debut som hästägare på Royal Welsh. Det var ca 40,000 + människor där under måndagen.

Merlyn kommer snart att avsluta sommarens showande, han har placerat sig väldigt bra hela tiden, snart väntar bete och lek, sen blir det väl vinter utställning innan han anländer till Sverige sent nästa vår efter det han betäckt några ston i England.


Jane och Merlyn på RWS




Mitt nya sto! Uppgifter kommer! Min nya hingst är brun och ganska till åren kommen och har det vackraste welsh huvud man kan drömma om! Han har gett en hel rad med framgångsrika avkommor med vackra huvuden!

Jag kollar också in de 3 årshingstar som ställdes ut, ifall dom kommer att bli Waldemars medtävlare på den Internationella utställningen i Augusti!
Men hur ska man kunna få Waldemar som är en hälsosam ponny som går ute om dagarna att bli som dessa gödda grisar som aldrig får sätta sin fot ute i en hage för att kunna vara i en utställnings kondition, nämligen smäll feta!
Exempel nedan på smällfeta 3 årshingstar. Sel B

Han ser ju ut som ett dräktigt sto, var är linjerna?


Ännu en treårs hingst och den svajande domaren i förgrunden!
Hingstarna var fina men väl feta och om det är fetheten domaren tittar på då får nog Madeleine och Waldemar hälsa hem för ingen av dom är ju speciellt feta!

Speyksbosch Diablo är nu på G igen och hans söta ryttare trimmar för fullt, ny bild från dagens träning!
En kul grej är att samtliga ston som seminerats med Diablo har blivit dräktiga på första semineringen 100%!
Sofia på Iglatjärn

Tack för titten på bilderna och lycka till med dina nya hästar, stoet ser jättetrevligt ut!!