Finns det några gränser?

Idag blev jag otroligt upprörd över hur man som medlem blir behandlad av sin avelsförening.
 
Kanske överreagerar jag, men som welsh uppfödare går man redan back på i princip allt. Vi betalar ganska mycket för våra licenser, vi betalar 500:-/pass 500:-/ID kontroll vi ska CEM testa för ca 2500-3000:- om hingsten är född utomlands.
Om man betäcker sitt sto kostar det
 
3500:-
500:-pass
500:-ID
+ avmaskning, foder, + andra kostnader i anslutning till betäckningar och dräktighet! Detta ska sedan jämföras med vad man kan få betalt för ett welshföl.
Vi har kortare betes sässong, och vi har betydligt högre krav på oss från myndigheter, mått och regler som man försöker följa  efter bästa förmåga!
Vi har ett långt och avlångt land som gör att man får åka långt för att delta i alla arrangemang. Detta gör man så gärna för man är medlem i sin förening och stödjer rasen!
 
Men idag fick jag ett slag i ansiktet då jag har leasat en underbar hingst från UK, lycka är att prova nya linjer. Detta är en kostnad som inte är ringa utan, jag får spara under året för att göra detta. Resa UK-S-UK ,CEM Test, DNA, sedan ska han registreras i Sverige och så det sista att ansöka om LICENS.
Då får jag höra att jag kan inte få mitt pass med det svenska reg nr förrän om 8-12 veckor!!! Då får jag ingen licens!
Om jag inte betalar 500:- extra!!!!
Vilken utpressning, ska vi medlemmar som stödjer föreningen och regelbundet registrerar betala för att det nu är enligt Registratorn överhopat med pass från importerade tävlingsponnyer, vars ägare inte är medlemmar gapar om att få sina pass!
Betalar jag inte så så får jag passet tidigast i slutet av Juli då betäcknings säsongen är över!
Jag blev tipsad av annan medlem att man kan följa SWF arbete i Databasen!!
Man kan följa pass ärenden på SWF databas under händelser, där står Importponnyer som reggas det var totalt 8 ponnyer under April månad och 1 ponny i Maj, så hur ska man veta att det är över hopat med arbete, inte heller står det på hemsidan att det är upp till 12 veckors väntelista.
 
Jag är nu en missnöjd medlem. Visst är 500:- ingen summa alls, men jag har sista veckan Intensivvårds behandlat min fölunge för mycket pengar, det är inga försäkringar som tar det :(  Tråkigt är det och trist när man upptäcker att som medlem har man ingen betydelse alls i en förening!
 
Hade jag kunnat läsa detta på hemsidan eller blivit informerad om detta, varför anställer man inte en extra hjälp som kan hjälpa registratorn då detta är ett viktigt och känsligt jobb, delegera är ett led ord!!
Jag är inte ensam medlem som tycker att medlemmarna ska ha fördelar!!