Året som gått!

Nu är det bara 2 dagar kvar sen har vi nytt år!
 
Detta har varit ett år som jag inte vill se tillbaka på men har ändå haft sina ljusglimtar som man inte kan undvika att tänka på!!!
 
Året började riktigt bra, vi hade bestämt att försöka visa Arhults Cornelius för Welsh kvalitetsboksvisning, trots att Madeleine inte hade möjlighet att hjälpa mig som hon annars alltid gör! Men med lite trix fixade vi till att han blev både tränad, tvättad och någorlunda stylad!!!
Så in i transporten och iväg till Ljungby :) Vi fick en fantastiskt fin dag i Ljungby och plockade hem titeln Bästa hingst alla sektioner!! Fina Cornelius, han har varit perfekt ändå från första stund han såg dagens ljus!
 
Det var Stina och Madeleine som hjälpte mig och Stall Phem som visade Cornelius, då Madeleine väntade barn var min ständiga handler inte direkt att räkna med :)
 
 
 
Fölen föds och vi fick 4 fina fina föl men lite smolk i bägaren skulle komma trots det Maggie vårt lilla welshföl har varit sjuk hela sommaren i luginflammation och Akut Erlichias och fått stå på medicin under flera månader. Peppar peppar nu är hon frisk och hoppas hon ska så förbli!
 
 
 
 
 
 
 
I början på Juli föddes så vårt allra första barnbarn Vincent och glädjen stod högt i tak!!! Han var ju naturligtvis perfekt! :)
 
 
Sen börjar allt med en blandad kompott, sjukdomar, blandat med lite glädje!!! I somras fick vi besked att min älskade mamma och mitt stora stöd och supporter i livet var sjuk, då visste vi inte hur allvarligt och hur fruktansvärt fort allt skulle gå!
 
Mitt i detta får jag samtal från Diablos hovslagare att han kan inte längre lyfta sina bakben, och jag förstod att något inte var som det skulle!!! När jag upptäcker vad som stod på och telefonen börjar ringa oavbrutet med olika samtal, var jag tyvungen att i all hast försöka hitta någon som tog emot honom omedelbart, som kunde vara mig medan jag satt vid min mammas sjuksäng 8 timmar/dag.
 
Det var fruktansvärt, Diablo var i ett så dåligt skick, mager och kroppen värkte på hela honom, låsnigar i nacke rygg och kors. Detta hände under tiden min mamma kämpade med sitt liv! Jag fick hjälp av Marie Wickström med familj och dom har ställt upp och hjälpt mig och framför allt tagit hand om Diablo och gett honom vård och tränat honom med hjälp av tränare osv så han är på väg tillbaka. Jag kommer alltid att vara er evigt tacksamma!!! Detta var en av de svåraste stunder och perioder i mitt liv. Min mamma gick bort bara ett par veckor efter detta hände och jag hade inte möjlighet att själv ta hand om min fina hingst.
Diablo kördes upp till Marie o familj 13 mil utan transportskydd i ett eländigt skick mager och hemsk med orden  han av att han nu var i sitt livs skick!!!!
Jag förstår inte att när man lånar ut en ponny som är så gudasnäll som Diablo är hur kan man misssköta honom så, rida så fel och låta han bli så mager, sen skrika och gapa på oss och säga att han såg ut sån hela tiden????
 
Ja jag kanske har hängt upp mig på detta, men man hade kunnat be om ursäkt, eller erbjudit sig att stå för en behandling för hans tillfrisknande, precis som det stod i kontraktet. Men det fick vi stå för. Madeleine fick packa in sin lilla nyfödda son och köra 30 mil enkel resa för att titta till Diablo och se om bilderna talade sanning!
 
Livet är bra hårt ibland men mitt i denna kaos deltog vår Arhults Felix e. Downland Jaguar på 3 årstest
och slog nock på de flesta 50p hoppdiplom och 50p gångartsdiplom sen 42p exteriört :)
På samma treårs test fick Asti Cinzano e. S Dancer hoppdiplom
Heart of Wonder e. S Dancer fick gångartsutmärkelse
 
 
 
Jag har säkert glömt många men Speyksbosch Diablo hade en son Be Cool e. Diablo u. Arhults MayBe e. S Dancer som fick 43p på utställning av domare Kurt Larsson. Uppf Pytt Hamberg
 
 
 
Arhults Cornelius fick ju 42p e. s Diablo - Leuns Velds Elegant
 
 
 
Arhults Wendela har gjort oss stolta och hennes fantastiska ryttare Wilma Fransson, hon vann B finalen på Börjes Cup, sen har hon även toppat listan för bästa 6 åriga B ponnyer i Sverige
 
En annan ponny e. Speyksbosch Dancer är Buzz Lightyear som kvalade tidigt till Ungponny SM men fick tyvärr stanna hemma efter en skada! Me många fina resultat har han och tog hem silvermedaljen gjorde han ju förra året på ungpony SM!!
 
 

 
 
 
 
han är ingen dålig avelshingst Speyksbosch Diablo!
 
Här med Sandra Andersson Wickström!!!
 
 
 
 
 Nu hoppas vi få ett bra 2014 och önskar er alla ett fantastiskt fint Nytt År !!!
 
Gott Nytt År alla vänner och hoppas vi ses under nästa år, vi ska försöka ha våra hingstar i avel under 2014 så ni kan alla få nya fina föl!
 
 
Giggi

Vilket år! Hoppas på ett bättre 2014.
Stor kram giggi

Svar: Tack Giggi, ja verkligen :)
Agneta Hjortsparre

Marie & Sandra

Tack för de fina orden Agnetha. Han är en fröjd att hålla på med goa Diablo :)
Det är vad en vän ska göra!

Gott nytt år
Kram Marie & Sandra med familj och alla djur

Svar: Vi är er så tacksamma!!!
Agneta Hjortsparre