Tar det aldrig slut?

Ibland är man förföljd på någon underligt sätt, det känns som vi haft en del otur en tid nu med Cornelius och sedan Pauli!
 
Men detta ska handla om att få föl och vad som kan hända! Vårt första föl Amadeus hade ju ett litet felläge som löste sig till det bästa han är ju nu en stor 2 månader gammal kille!
 
Kl 01,20 föddes ett annat hingstföl Arhults G...... e. Stougjeshoeve Envoy u. Arhults Royal Glimpse
 
En vacker kille reslig ädel och snygg!
 
Inom 3 timmar hade han ätit bajsat massor och kissat Lördagen det första dygnet var inget annorlunda heller utan lilla föl skötte sig fint!
Söndag morgon var jag ute och skulle morgonfodra och då stod han i ett hörn och såg på mig, jag visste direkt att något inte stämde, han var blöt på bakbenen och jag förstod han hade fått vattnig diarée, värsta tänkbara sak att hända 1,5 dygn gammal fölunge! Kontaktade veterinär som hade jour, stack iväg till närmsta apotek för att köpa Diarsanyl.
Närmasta Apotek finns 6 mil bort. Bor man på Östra sidan får man räkna med att vi alltid slår i underläge, här är det inte självklart att veterinärerna vet vad som ska göras och vill göra detta i stallet! Men att köra en dålig fölunge 45 mil till ett stort Djursjukhus, nej tack jag är av uppfattningen att det måste finnas veterinärer som jag ge en bra behandling hemma!
 
Man får också vara väldigt informations sökande, där är FB ovärderligt och tack så skönt när erfarna uppfödare delar med sig av sina kunskaper! Jag fick min veterinär att behandla med dropp på Pingstdagen och sen Hippotrim i blodet sedan var det upp till mig att se till att han fick mat hela natten, vilken mardröm 1 gång i timmen gick jag ned till stallet och försökte mjölka ett surt sto och få fölet att dia för egen maskin. Varje mat time avslutades med att han förlorade all mat genom sin sprutande diarée. Suck!
 
Jag ringde måndag morgon igen till veterinär och då fick jag reda på att bägge veterinärerna kommer, då var han eländig men efter 1 påse dropp glukos och 2 flaskor plasma sedan lite mer hippotrim i blodet, reste han sig och tömde juvret för egen maskin.
Men till natten blev det jobbigt han åt men fick inget behålla, jag mjölkade och bad till Gud!
Tisdag morgon fick han ny dropp + hippotrim likaså en ny omgång Onsdag morgon, natten till Torsdagen var så lugn att jag började hoppas på att det hade vänt! Då gick fölet upp och diade själv och gick och la sig igen, detta upprepades var 30 min. Han är så duktig så, åt t.o.m mammas gödsel idag och provade galopp i boxen! Söta lilla fölunge jag håller tummarna för att det ska gå bra!
 
Lite huskurer är bra att ha till hands!
 
Idag har det flutit på bra, men jag har inte ropat hej ännu allt kan hända så nu är vi lyckliga för den framgång vi har!
Ta hand om era små föl!