Nu börjar det närma sig...

Mitt först sto ska föla 20 mars, det blir ett Waldemar föl!
 
Hon är tjock men även erfaren. Min övervakningskamera är inte inköpt än och och försöker lära mig vad det är som jag behöver för kamera, tiden rinner ut :D Den måste fungera i mobilen!
 
Jag tänker alltid på juvret, på ett sto som har fölat många gånger brukar allt juvret vara det som du kan gå efter.
Juvret ska vara väl utfyllt, vi som har haft barn och ammat behöver ingen närmre förklaring, ni andra kan tänka tanken att sprängas!
Juvret ska vara så fullt att mjölken börjar tränga ut (långt ifrån alla fall) detta bildar vaxproppar! Vaxproppar kan vara tydliga och mindre tydliga. Men jag anser att juvret är det tecken som är absolut tydligast att ett sto ska föla.
 
Lyfter man på svansen där bak ska juvret vara så utfyllt att det bildar en triangel mellan bakbenen!
 
Men när vi kommer till en förstföderska kan man aldrig riktigt veta... det innebär alltid mer jobb! Vaka vaka vaka, det är stoägarens skyldighet!
 
Mjölken ska vara vit som mjölk vid fölning.
 
Ingen av mina ston har lagt sig ner för att sova samma natt som dom tänker föla, utan vankar lite oroligt fram och tillbaka i boxen.
 
När det börjar bli dax är vulvan utdragen och slät, slemhinnorna börjar rödna och det är allmänt slappt runt svansroten och nedåt!
 
 
Lär era ston att ni får röra vid juvret, samma sak som en hingst tillåter er att känna på testiklarna, alltid viktigt i olika sammanhang.
 
Känn på era ston, jag har några veckor till att vänta hoppas jag :) denna gången hoppas jag på ett stoföl!
 
Ni får gärna kommentera här på bloggen och skriva frågor eller erfarenheter!! Jag ska försöka svara på frågorna!
 
 
Något som i min värld är överskattat är foster rörelser, mycket, väldigt mycket av det ni tror är fölet som rör sig är tarmrörelser. Jag har varit med om att det sprattlar i magen när det skulle varit långt gånget, och det fanns inget föl ändå! Så jag tar alltid detta med en nypa salt när folk säker att jag ser det röra sig, för det kan man göra på ett sto som inte är dräktig också!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anonym

Håller tummar och tår att allt nu blir som Du vill och önskar! Kram Venicefamiljen

Anonym

Håller tummar och tår att allt nu blir som Du vill och önskar! Kram Venicefamiljen