Foder!

Idag fick jag skrapa rutan, det gör mig djupt deprimerad, jag gillar verkligen inte att vintern kommer med så snabba steg. Vi är inte riktigt färdiga ännu!

Jag har en suverän foderleverantör hos Ålems Järnhandel! Dom tar hem det man behöver :). Jag är så glad över mitt nyfunna foder som heter Spillers, ett engelskt foder. Jag är supernöjd med det! Jag vill påpeka att jag använder Salsa till vardags men Spillers till hingstarna ;)

Ålems Järnhandel vill jag slå ett slag för, dom har Mustang, Spillers, Kraft, Hippo, samt världens bästa luzern :), Allt finns inte hemma men det är bara att gå in och beställa det man behöver så finns det där sedan!!

Priserna är bra också!

Sen är det 90 dygnsavg på våra hingstar, jag hoppas att ni alla läser våra betäckningsvillkor, vi har inte levande föl avg utan 90 dygn, om stoet inte är dräktig på 90 dygn ska man styrka det med veterinär intyg. Det räcker inte med att man checkar det vid 120 eller 150 dygn! Vi lägger på en avgift för varje gången månad efter 90 dygn!
En liten parantes då jag har fått uppfattningen kanske att inte alla vet hur detta fungerar.

En annan sak vill jag också påpeka som är djupt förvirrande för många, när ett sto kastar då kommer det ut ett foster från stoet, har stoet någon gång under sin dräktighet varit smittat av abortvirus är foster och moderkaka ruskigt smittsamt. För att vara på den säkra sidan tar man prov på foster eller moderkaka för att se orsaken till kastningen. Stoet ska hållas isolerat från andra ponnyer i minst 3 veckor!

Finns det plötsligt ingen dräktighet, i början av dräktigheten kallas det inte kasta utan då resorberar man sitt embryo, då ser man oftast inget på stoet utan plötsligt börjar stoet brunsta eller fortsätter att gå runt som hon var dräktig.
Resorbera ett embryo är ganska vanligt, det är med djur som med människor, en del har svårt att hålla sina dräktigheter. Då kan man om man har varit med om detta ett flertal gånger gå in och ta prov på livmodern på stoet, för att undersöka om det är något fel på själva livmodern.
Har man en resorbering eller kastning på sitt sto ska man innan man börjar betäcka på nytt ta bakterie prov på stoet, det kan man göra på den första brunsten på året hos en semin veterinär!
Alla veterinärer har inte den utbildningen som krävs för att få kalla sig seminveterinär utan man får ta en extra utbildning för att få Ultraljuda! Kolla din veterinär om dom har en sån utbildning, annars vänd dig till en seminstation!

Har en station många kastningar på sina ston kan det bero på att man har fått in smitta från någon besökande på t.ex abortvirus.
Abortvirus syns inte, men det sprids med luften, det kan vara att en av hästarna varit lite snorig under sommaren, sedan syns inget och man tror det är lugnt tills första stoet börjar kasta! Alla behöver inte kasta men tyvärr gör många det!

Vi håller alltid våra egna ston skilda från besökande ston, samt att våra ston går på lösdrift och träffar inte de hästar som reser mycket.

För ett par år sedan var det ett föl som dog hos en bekant, hon hade en inackordering som var ute och tävlade, denna inackordering blev förkyld och smittan var så kraftig att detta fina föl dog!!! Men ägaren till ponnyn tog inte sitt ansvar utan trots egen snorig häst reste dom runt och var med på tävlingar för dom ville ju inte missa sässongen!! Hur många fler ponnyer dom lyckades smitta vet man inte, men sorgligt är det och familjen som miste sitt föl var fruktansvärt ledsna!
Ta varje snorig häst på allvar, ge dom inte penicillin i onödan utan se vart det leder och ta febern. Det är så otroligt mycket smittor ute i landet nu, så var rädda om era ston!

Lycka till med era dräktiga ston, vi håller tummarna för jättefina föl till våren!



Arhults Choklad e. Speyksbosch Dancer - Speyksbosch Nando



Arhults Gucci New Forest e. Lunnalyckans Tacado u. Nancy Fiona



Gucci, inriden och utbildad av Madeleine