Hingstpremieringen!

Ja jag blir lite förvånad över att få så mycket respons via sms, mail, inlägg och telefonsamtal! Hingstpremieringarna verkar vara en öm tå!

Vi har fått så mycket posetiv respons, och till alla er som tycker att vi ska spara honom, nej det gör vi inte :( men jag kommer att fälla en tår när hans skärs. Vi har hingstar så det räcker, vi personligen behöver inte en till, men för Elegants skull hade vi gärna sett att Playboy gått igenom. Elegant är en prestations hingst, inte många känner till honom. Han har 7 Internationellt tävlande avkommor, 2 har placering på EM (hur många svenska hingstar har avkommor med placering på EM?) Bartje e. Elegant har en silvermedalj i lag på EM och han var ankare i det laget!!! Elegant har själv tävlat både i hoppning och dressyr, Madeleine red honom upp i FEI, han var aldrig oplacerad på någon tävling, han gick Elit allsvenskan med Madeleine. Nu är han 21 år och snart ett minne blott!
Man kan fråga sig en hingst som Elegant som har själv tävlings resultat, gjort ett 50 dagars bruksprov, är godkänd både i Tyskland, Holland och Sverige - varför används inte han? Han är dubbelt A premierad i Sverige. Han är far till BIS avkomma, och till Prides Super Nova som på 3 års test fick 53p hopp och 51p i dressyr dubbeldiplom. Likaså far till Electron som fick dubbeldiplom i Bollerup som treåring.

Ingen använder Elegant - förra året fick vi 1 sto till honom? Var Playboy hans sista chans att få en godkänd son?
Detta är det enda som gör mig ledsen över att inte Playboy gick igenom, jag är defenitivt inte ledsen över att vi inte fick ytterligare en godkänd hingst :).

Om någon är intresserad av att köpa honom som hingst, så bestäm er nu innan han skärs, han är otroligt snäll och gullig, han har inte bara en fantastisk far utan har ett mäktigt möderna från Bönninge stuteriet, bättre kan det knappast bli! Fråga gärna Stuteri EG om Playboys fantastiska möderne!

Jag tycker att debatten måste komma igång nu, vi kommer inte att förbereda vår 2 åriga Hanassie hingst för Asrps bruksprov om dessa regler gäller, vi har förfrågningar från Holland på honom, så det enklaste kanske skulle vara att sälja.

Jag vet vad jag tycker och jag tror att om reglementet skulle ändras skulle många fler 3 års hingstar visas och på så vis skulle fler hingstar avkomme bedömmas. Ta bort ridprovet för treåringarna, ha löshoppning men låt det ej vara utslagsgivande. ASVH har om jag inte tar misste (låter det vara osagt)ett bruksprov för gångarts begåvningar och ett för hopp.
Det känns konstigt när man släpper igenom hingstar med 36 poäng, jag tycker att det lägsta poäng på 3 första siffrorna ska vara 23p, sen om hingsten är en enastående hoppbegåvning kan man tänka sig att dra ned på poängen för gångarter så det blir 777 eller 767 etc, då är det befogat.

3 åringarna vaskas fram på sin exteriör + veterinära status.

Sen kommer dom in som 4-5 åringar för slutgodkännande(man måste välja en så alla är lika gamla) - då om dom är fullständigt hopplösa och inte är utbildningsbara, vilket testryttarna ska bedömma ser vi hurvida vi har talang fulla ridbara hingstar.
Men som nu att göra avkall på exteriören kommer det inte att gynna vår avel i framtiden.

Man sorterar fram treårshingstar på exteriören i Tyskland och i Holland. I Holland går hingstarna till bruksprov direkt på våren men detta system är kritiserat och man har långtgående planer att låta alla exteriört godkända hingstar få en licens över en sässong och sedan för slutgodkännande måste dom göra ett 32 dagars stationsprov. I Tyskland går hingstarna till bruksprov på hösten när dom är 4 år. Lägsta godkända siffra i Holland och Tyskland är 6.

Med nuvarande system vill man inte ha in några gångarts hingstar, vi har vid ett flertal tillfällen också sett att de som löshoppat mycket bra som treåring inte har klarat sin uppsuttna hoppning vid själva bruksprovet.

Det är bråttom nu att Asrp samlar sina krafter om dom vill ha oss större uppfödare som deltagare på sina premieringar, vi är väldigt många som gärna skriver under att något är fel!
Det jag skriver är mina personliga åsikter och jag sitter inte inne med svaret, utan jag vill bara ha en förändring som så många med mig, det måste startas en debatt nu!

Vi får inte glömma att premiering är inte en tävling utan en bedömning om att vår avel ska gå framåt, vi måste ha exteriör och prestation, i slutändan ska vi ha ponnier som är svensk uppfödda som står på pallen i alla länder :), vi behöver inte 8 nya hingstar varje år, vi behöver snygga kompletta hingstar som kan föra aveln framåt. Det räcker inte med att hingstarna är ridbara, det kan en valack också vara, en godkänd hingst ska vara komplett, exteriör och ridbarhet i ett paket.

Skriv gärna era åsikter, men glöm inte till er som skriver elaka inlägg om oss anonymt . ert IP nummer står efter ert inlägg.....;)


Playboy