Jantelagen!

Visst är den fin Jantelagen, den finns nog endast i Sverige, där har vi svårt att glädjas över andra, speciellt över dom som sticker ut och gör något eget. Alla sitter på sin kammare och tycker att dom är bäst, blir irriterade på andra som också tycker att dom är bäst. Man kan i Sverige gå hur långt som helst för att stoppa en person som man anser sticker ut, om det är rätt eller fel spelar ingen roll bara inte personen i fråga får för sig att den är bättre än andra, och tänk om denna person skulle komma och säga att till andra att det den gör är bäst, då kan ju dom tro det också och det måste stoppas =o.

Jag har fått den stora förmånen att resa och bo utomlands i ganska många år, denna mentalitet finns inte utanför landets gränser.

I Sverige har det gått så långt att man talar om i näringslivet att Jantelagen sätter stopp på företags andan. Små företag behöver ibland en dunk i ryggen för att ta fart och växa, men folk vågar inte alltid sticka ut och ta för sig för det kan uppfattas fel och då kan man få ovänner...

I USA uppfostras man i hemmat och i skolorna att tänka att man är bäst, man glädjs åt dom som lyckas och man tycker naturligtvis att dom som lyckas ska belönas, kunna tjäna massor av pengar! Det är inte fullt så bra i Sverige hmm, man ska inte tro att man är bra!

I Frankrike, jag har två riktigt bra vänninor i Frankrike som är fransyskor, dom har bägge bott perioder i Sverige och dom skakar bara på huvudet!

I England där talar uppfödare med varandra, ingen behöver vara rädd att nämna sina uppfödningar och samtidigt tänka, nu tror dom att jag står och skryter...:o

Jag har någon gång fått höra att du som sticker ut får räkna med att ta smällar -varför då? Är det för man tror på det man gör eller är det för att man ska straffas för det man tror på ?

Om någon skriver om sitt, sina barn, sin hund, sin häst i lyriska termer och skriver hur fantastisk denna varelse är, ska man inte då gratulera denna person som är så lycklig över det dom har?

Jag har just gått med i Krossa Jantelagen i Facebook ett mycket gott initiativ - bort med den!

Man skulle kunna jämnföra Saddlesoap i England och Bukefalos i Sverige, vad händer i Sverige om du publicerar en bild på din hingst . fruktansvärt är det - vad händer i England, du får massor av gratulationer vilken fantastisk hingst du har!
I Sverige ses Hingsthållare som ett oärligt släkte, i övriga europa ses dom på ett annorlunda sätt, tyvärr genom syrar detta hela vårt samhälle, den berömda Jantelagen!

Jo sen vill jag bara appropå detta säga att jag älskar mina ponnier, och dom kanske är många men som Carin F sa till mig, dom är ju så söta tillsammans!

Trots detta tråkiga Blogg innehåll och att det är så himla mycket snö ute så jag håller på att bli vansinnig, nu tycker jag att det räcker med kyla och mer snö! Men trots detta finns dom som planerar att betäcka, och det roliga är att det är min älskling Jaguar som får bokningarna, sen fick vi idag en bokning även på Mystery så det kanske blir welsh hingstarnas år i år!

För er som är intresserade av att betäcka halvblodssto eller större sto med Waldemar, ni måste boka i förväg och han tar endast emot större ston under April och en bit in i Maj, han kan även då om vi vet i förväg skicka på semin. Waldemar har mycket bra kvalite då vi tog och prov samlade honom flera gånger just för att kolla hans kvalite på spermier. Men då krävs förbokning. Om det skulle vara så att stoet inte blir dräktig kan ni byta till annan hingst på station, t.ex Speyksbosch Diablo som under 2 år nu haft 100% dräktigt vid 90 dygns kontrollen!


Birtley Merlyn



Stoak Madelene, Merlyns mamma!